Kierownik też człowiek i z urlopu chętnie korzysta. Na umowę o pracę każdemu się należy urlop nie zależnie od stanowiska, różne są tylko wymiary urlopów. Są one zależne od stażu pracy i wynoszą 20 lub 26 dni.
W perspektywie całego roku to niewiele, jednak czasami pójście na urlop może być nie lada wyczynem :) Pracując w sklepie, musimy mieć świadomość, że nie w każdym momencie roku możemy sobie pozwolić na dłuższe wolne. Jako kierownik będziesz potrzebny na sklepie w kluczowych momentach, takich jak święta czy długi weekend. Tak specyfik pracy i osoby, które decydują się na pracę w sklepie, powinny mieć tego Świadomość.
Ja swój urlop zawsze dzielę tak, żeby w mniej więcej równych odstępach czasowych w danym roku odpocząć. Pierwszy urlop tygodniowy najczęściej jest w okolicach lutego lub marca (w zależności jak wypada Wielkanoc), kolejny urlop jest w wakacje (dwa tygodnie) i trzecie, ostatni dłuższy jest w okolicach początku października lub końca listopada. Czemu akurat takie terminy? Jest to czas spokojnego handlu, raczej nic szczególnego się w tym czasie nie powinno wydarzyć. Wybierając takie a nie inne terminy świadomie chce zadbać o to ,żeby w trakcie urlopu odpocząć.
I właśnie - jak odpocząć na urlopie, wiedząc, że jest się odpowiedzialnym z sklep?
Po pierwsze, tak jak opisałam to wyżej, wybierz najmniej absorbujący okres na Twoim sklepie. Czas, w którym decydujesz się na urlop, powinien być jak najbardziej spokojny i przewidywalny.
Kolejnym czynnikiem, o który warto zadbać, to wyznacz osobę, która Cię w trakcie Twojego urlopu zastępuje. Wyznacz jedną osobę - przed Twoim zebraniem poinformuj cały zespół o tym. Jeżeli nie chcesz wyznaczać jednej konkretnej osoby, możesz swoich zastępców podzielić obszarami do przypilnowania, na czas Twojej nieobecności. W moim przypadku takie rozwiązanie się nie sprawdziło. Na jednym ze sklepów zrobiłam taki podział i niestety efektów nie było, a raczej był - sklep nie do końca był przypilnowany.
W momencie, kiedy wyznaczysz osobę, która będzie Cię zastępować, przekaż jej wszystkie niezbędne informacje. Osoba, która Cię będzie zastępować powinna wiedzieć o wszystkim, czego w tym czasie ma przypilnować i przed wszystkim powinna wiedzieć jak to zrobić.
W każdym swoim zespole stosuję zasadę rozwoju kompetencji swojego zespołu. Co to oznacza? Uczę swoich kierowników, zastępców wszystko to, co ja potrafię. Całą swoją wiedzę, doświadczenie przekazuję im, tak aby jak najwięcej się nauczyli.
Robię to z dwóch powodów:
1. Lubię się dzielić swoja wiedzą i uwielbiam ten moment kiedy moi pracownicy się rozwijają i awansują wyżej.
2. Zostawiając na sklepie wyszkolony personel jestem spokojna i pewna, że sobie poradzą.
Jak już mam zaplanowany czas urlopu i wyszkoloną osobę, mogę spokojnie iść na urlop :)
A co jeśli?
Będą problemy? Osoba, która mnie zastępuje sobie nie poradzi lub podejmie błędne decyzje?
Mam tego świadomość i podejmuję takie ryzyko. To się nazywa nabywanie doświadczenia.
Jeśli pojawią się jakieś problemy, to osoba, która mnie zastępuje będzie miała okazję sprawdzić się w sytuacji stresowej, często pod presją czasu. Jeśli podejmie błędne decyzje, to jest moment na wyciągniecie wniosków i naukę. W takim momencie poprawiamy błędy i na przyszłość wyciągamy lekcje. Jeśli się okaże, że jest to jakiś ważny błąd, z którym sobie nie poradzi, po powrocie z urlopu naprawiamy sytuację.
Oczywiście może się okazać, że coś się rozsypie na początku mojego urlopu i nie można czekać do mojego powrotu. W takiej sytuacji, osoba która mnie zastępuje, może bez problemu zwrócić się o wsparcie do mojego przełożonego. W sklepie niemalże każdy ma nad sobą kierownika. Osoba, która zastępuje mnie na urlopie nigdy nie zostaje w tym czasie pozostawiona sama sobie.
Scenariuszy jest wiele i różne rzeczy mogą się wydarzyć lub nie.
Prawda jest taka, że jeśli Twój zespół świetnie sobie radzi bez Ciebie, to znaczy, że jesteś dobrym kierownikiem. Zadbaj o swój zespół podczas obecności w pracy, a nie będziesz się o niego martwił na wolnym :)
Masz do mnie pytania jak zadbać o swój zespół, żeby spokojnie iść na urlop?
Napisz do mnie.
Chętnie pomogę :)
Kierowniczka.sklepu

Komentarze
Prześlij komentarz