To już ostatni moment na zaplanowanie sprzedaży. Jak co roku i jak co święta warto wyliczyć sobie ile czego konkretnie chcemy sprzedać.
W przypadku Świąt Wielkanocnych jest to o tyle trudne, ze w każdym roku wypadają inaczej. W tym roku (2023) mamy je w połowie kwietnia.
Czynniki na które warto zwrócić uwagę w przypadku planowania sprzedaży to:
1. Pogoda - na początku kwietnia właściwie mamy już wiosnę i klienci chętniej robią zakupy. W tym czasie masz szansę na większy obrót.
2. Wielkanoc wypada 9,10 kwietnia, czyli Twoi klienci będą już po wypłatach. W dniach 7 i 8 kwietnia spodziewaj się większych obrotów nie tylko ze względu na święta, ale i też ze względu na wypłaty.
3. Kwiecień to też czas, gdzie dużo osób zaczyna sezon grillowy, to kolejny obszar do zwiększenia obrotów.
Planując estymację, zwróć uwagę na grupy towarowe takie jak:
1. owoce i warzywa
2. mięso
3. pieczywo
Są to najważniejsze grupy towarowe w twoim sklepie i na nie w pierwszej kolejności koncentrujesz się zawsze, więc teraz też :)
Dodatkowo zaplanuj sprzedaż takich produktów jak:
1. jajka
2. majonezy, chrzany, ćwikłę
3. ryby pod każdą postacią
3, barszcze białe, żurki pod każdą postacią
4. chleb do żurku, babeczki do koszyczka, kiełbasę do święconki
5. ciasta
Oczywiście musisz mieć na święta towaru mnóstwo we wszystkich grupach towarowych, ale te powyższe warto mieć konkretnie wyliczone.
Jak wyliczyć ile sprzedamy towaru w danym roku?
Pomogą Ci w tym:
1. Sprzedaż z poprzedniego roku (najlepiej godzinowa)
2. Strata na danym produkcie z poprzedniego roku
3. Dzień tygodnia i miesiąca z poprzedniego roku
4. Twoje notatki z poprzedniego roku, które robisz po każdych świętach aby łatwiej Ci było zaplanować kolejny rok (np. jakość produktów w poprzednim roku, czy realizacja dostaw)
5. Pogoda
6. Wartość wzrostu lub spadku na Twoim sklepie rok do roku
7. Konkurencja ( czy ktoś pojawił się nowy na twoim rynku?)
To są podstawowe dane, na których ja pracuje i które w pełni mi wystarczają do zaplanowania sprzedaży na daną okoliczność. Z takimi danymi spokojnie wyliczysz ilości, które będą Ci potrzebne na święta.
Pamiętaj też o tym (pisałam już o tym wyżej ), że w tym roku Wielkanoc wypada na początku kwietnia, a to może mocno zachęcić Twoich klientów do rozpoczęcia grillowania. W roku 2022 dużo klientów dopytywało się o karkówkę grillową jeszcze przed Wielkanocą, właśnie po to, żeby w weekend świąteczny zrobić grilla :)
Trzymam kciuki za twoje cyferki :)
Jeśli masz jakieś pytania odnośnie planowania sprzedaży na święta - napisz do mnie.
Chętnie pomogę :)
Kierowniczka.sklepu
Komentarze
Prześlij komentarz